”Kuka on teidän yrityksenne työsuojelupäällikkö?” kysyin erään startup-yrityksen toimitusjohtajalta, kun auditoin heidän lakisääteisiä dokumenttejaan. ”Ööö, en mä tiedä, pitäisikö meillä olla sellainen? hän kysyi hämmästyneenä. ”Kyllä vaan, sellainen pitää nimetä, jos on yksikin palkattu työntekijä ja jos sitä ei ole erikseen nimetty, niin firman toimitusjohtajana se olet  sinä” totesin hänelle.

Työterveyshuollon laatimasta raportista asia selvisi, että hänet oli nimetty yrityksen työsuojelupäälliköksi. Kävimme tarkemmin läpi yhdessä, mitä se käytännössä tarkoittaa ja milloin tämä rooli kannattaa siirtää jollekin toiselle työyhteisössä. Tämä käytännön esimerkki kuvaa hyvin sitä, että vaikka tietoa on tarjolla, niin kiireisillä toimitusjohtajilla ei ole aikaa ja joskus ei myöskään hirveästi intoa selvittää kaikkea mikä liittyy yrityksen henkilöstöön ja turvallisuuteen liittyviin asioihin.  Auditoitaessa käymme aina keskustellen läpi  eri asiat, mitä pitää huomioida ja täydennämme puuttuvat dokumentit.

HR asioiden auditointi kannattaa jo senkin takia, että se on herättänyt monet yritykset pohtimaan ja miettimään, mitä kaikkea yrityksessä kannattaa laittaa kuntoon, erityisesti kasvuvaiheessa. Siinä vaiheessa, kun kaikki mahtuvat vielä saman keittiön pöydän ääreen on asioista helppo sopia ja asiat soljuvat ilman kirjallisia ohjeita. Ensimmäisen palkatun työntekijän tulee toki paljon muutakin huomioitavaa, kuin työterveyshuollon järjestäminen. Mikäli henkilöllä ei ole aiempaa kokemusta niistä vaateista, niin siinä onkin yllättävän kova koostaminen ja materiaalien hankkiminen, jos ei käytä ammattilaista apuna.  Saman ajan voisi varmasti hyödyntää vaikka myynnin kasvattamiseen ja antaa hr-ammattilaisen hoitaa hr-asiat kuntoon!

Tutkimuksessa kysyimme yritysten toimitusjohtajilta, millä perusteella, he voisivat  käyttää ulkoistettua hr-palvelua. Top kolme perustelua oli saada palvelutoimittaja, jolta voin joustavasti hankkia HR- palveluja tiettyyn tarpeeseen ja ajankohtaan. Toiseksi tärkein oli löytää kumppani, jolta saan kaikki hr:ään liittyvät palvelut yhden luukun kautta. Kolmanneksi tärkein kriteeri oli ”löytää paras HR -tieto nopeasti muuttuvassa maailmassa. Siksi hyvä oman HR:n sparraaja on tärkeä elementti.”

Auditointi on luonteva tapa  lähteä liikkeelle ja arvioida yrityksen lähtötilanne. Sen perusteella voi myös miettiä, mitä muita asioita kannattaa laittaa kuntoon lakisääteisten dokumenttien lisäksi. Erityisesti kasvuyrityksissä ei välttämättä ole mahdollisuutta palkata kokoaikaista hr-osaajaa, joten ostopalvelu voi olla silloin hyvä vaihtoehto.

Careerjoyssa suhtaudumme jokaiseen asiakkaan haasteeseen niin, kuin kyseessä olisi oma yrityksemme. Olemme kaikki yrittäjiä ja haluamme löytää aina parhaan hinta-laatusuhteen asiakkaillemme. Voimme myös kilpailuttaa. asiakkaittemme puolesta esim. rekrytointijärjestelmiä tai vaikkapa työterveyshuollon. Vertailemme eri vaihtoehtoja puolueettomasti yhdessä asiakkaamme kanssa. Mikäli meiltä ei löydy asiakkaan tarpeeseen palvelua, niin me etsimme sen laajojen verkostojemme kautta. 

Careerjoyssa jokaisella yrityksellä on oma asiakasvastaava, joka arvioi yhdessä asiakkaan kanssa, minkälaista osaamista yrityksessä tarvitaan. Pääsääntöisesti asiakasvastaava arvioi yhdessä asiakkaan kanssa, kuka olisi sopivin valmentamaan tiimiä ja kenen kokemus sekä persoona parhaiten vastaa yrityksen tarpeisiin.

Kaikki meistä tarvitsevat joskus luotettavan sparrauskumppanin ja en ole vielä tavannut yhtään yritystä, jolla olisi varaa menettää hyviä työntekijöitä huonosti hoidettujen henkilöstöasioiden takia. Fiksut voivat aina valita työpaikkansa, joten  huolehdithan siitä, että he valitsevat sinun yrityksesi ja haluavat myös toimia yrityksesi suosittelijoina? Mitä parannuksia auditointi voisi tuoda sinun yrityksesi toimintaan?