Sydän lämpimänä ja pää kylmänä

Toisen henkilön irtisanominen on ainakin minulle ollut yksi haastavimpia tilanteita eri työnantajan edustajan rooleissa. Tilanteeseen täytyy todellakin valmistautua ja pitää huolta, että kokonaisuus on tarkkaan suunniteltu. On varmistettava, että kaikki tarvittavat dokumentit ovat oikein sekä missä, milloin ja miten varsinainen irtisanomiskeskustelu käydään.

On myös varauduttava siihen, että nuotit eivät mene suunnitelmien mukaan.  Olen itsekin ollut tilanteessa, missä irtisanottava henkilö hermostui niin, että oli iso riski, että hän olisi pahimmassa tapauksessa voinut jopa lyödä. Toisaalta yhtä pelottavaa on kohdata ihminen, joka ei tunnu reagoivan mitenkään ja et yhtään tiedä, mitä voi tapahtua tämän jälkeen. ”Sydän lämpimänä ja pää kylmänä” on ehdottomasti paras oppi, mikä on auttanut näissä tilanteissa. Olen monta kertaa todennut irtisanoville esihenkilöille, jos irtisanominen ei tunnu missään, kannattaa pysähtyä miettimään, mitä itselle kuuluu.

Esihenkilön omat tunteet täytyy pitää kurissa

Omat tunteet pitää kuitenkin irtisanomistilanteessa pitää kurissa. Oma kokemukseni on, että irtisanojan roolissa täytyy olla ystävällisen jämäkkä, se rauhoittaa tilanteen ja varsinainen irtisanominen saadaan hoidettua asiallisesti. Siinä vaiheessa, kun joudut sanomaan toiselle, että valitettavasti minun täytyy irtisanoa sinut tuotannollis-taloudellisista tai mistä tahansa syystä, on usein käynyt niin, että henkilö jähmettyy. Itselle tulee sellainen olo, kuin toinen ei kuulisi enää mitään. Sen takia suosittelen aina, että antakaa toiselle mahdollisuus ja sanokaa, tässä on sinulle nämä irtisanomiseen liittyvät paperit ja olen varannut meille tapaamisajan kahden päivän päästä ja tietyn kellon ajan. Toki sen lisäksi aina tarkistetaan, haluaako henkilö mahdollisesti  mennä työterveyteen juttelemaan tai haluaako hän lähteä saman tien kotiin vai haluaako hän jatkaa työpäivän loppuun saakka.

Irtisanomistilannetta kannattaa harjoitella

Kukaan ei ole seppä syntyessään ja sen takia irtisanomistilanteita pitää harjoitella. Käydä koko prosessi läpi ja varmistaa, että kaikki tarvittavat dokumentit ovat mukana. Sen lisäksi pitää varmistaa, että työterveyden kanssa suunnitelma on  valmiina, jos joku tarvitsee heti työterveyden tukea. Olennaista on miettiä myös sitä, mitä muuta me voimme tarjota kriisiapuna koko työyhteisölle, jos tilanne eskaloituu?

Pidä huolta jatkavasta työyhteisöstä

Muutosneuvotteluita ei käydä huvikseen, mutta yllättävän usein olen törmännyt tilanteeseen, että kun irtisanomiset on ”hoidettu”, niin jatkavan työyhteisön pitäisi jatkaa hommia ihan, kuin mitään ei olisi tapahtunut. Jatkavalla henkilöstöllä on paljon kysymyksiä ja huolia. Kuka hoitaa irtisanottujen työt? Mitä jos tilanne ei tästä paranekaan ja olenko minä seuraavana irtisanottavien tai lomautettavien listalla?

Nämä tunteet täytyy käsitellä yhdessä, jotta vältetään huhumyllyt ja riski siitä, että lojaalit työntekijät alkavat katsella työpaikkoja talon ulkopuolelta tai kuuntelevat huomattavasti tarkemmin headhuntereiden tarjouksia.

Hyödynnä ulkopuolista tukea

Älä jää yksin, kun yrityksessäsi joudutaan sopeuttamaan ja irtisanomaan henkilöstöä. Valmennamme johtoa irtisanomistilanteisiin ja niiden jälkihoitoon, irtisanottuja henkilöitä löytämään uuden uran yrityksen ulkopuolelta sekä jatkavaa henkilöstöä käsittelemään tilannetta ja varmistamaan motivaation yrityksen menestyksen varmistamiseksi.

 

Jos asia on työyhteisössänne ajankohtainen, niin ota yhteyttä!

Kristiina Pihlaja