Yrityskaupoissa ja fuusioissa johdolla on paljon huomioitavaa liiketoimintanäkökulman lisäksi – aina salassapitosopimuksista henkilöstöön liittyviin kysymyksiin. Tässä kirjoituksessa pohdimme yrityskaupan keskeisiä asioita nimenomaan HR:n näkökulmasta.
Ostajaa kiinnostaa yrityksen henkilöstö ja osaaminen. Ostaja haluaa myös tietää, minkälaisia sopimuksia on tehty, minkälainen palkkarakenne on, miten dokumentointien lisäksi tai sijaan toimitaan. Ostajalle on myös erityisen tärkeää tietää minkälaisia henkilöstöön liittyviä mahdollisuuksia ja riskejä on olemassa. Työntekijöiden hyvinvointi ja sitoutumisen aste ovat ensiarvoisen tärkeää yrityskaupan tulevaisuuden varmistamiseksi. Toki oletetaan myös, että yrityksessä noudatetaan lakeja ja työehtosopimuksia ja on todennettavissa selkeitä henkilöstöprosesseja.
Tämän tiedon äärellä on HR, joka tuottaa tietoa, jonka avulla ostaja voi arvioida, mitä lisäarvoa tai mitä riskejä kaupasta syntyy ja miten uusi henkilöstö integroituisi yrityksen eri tiimeihin.
Ostajalle hyödyllisen tiedon lista on pitkä. Tässä muutamia kiinnostavia kriittisiäkin tietoja
- työehtosopimus/-sopimukset ja niiden noudattaminen
- työsopimukset ja niiden sisältö, kesto ja muut sitoumukset, myös alihankintakumppanit
- toimenkuvat ja vastuiden määrittely ja jakautuminen eri henkilöille
- johtamisjärjestelmä ja esihenkilöiden osaaminen, esihenkilöarviointien tulokset
- työkykyjohtaminen: työhyvinvointikyselyiden tulokset, työterveyshuollon sopimus ja kustannukset, varhaisen tuen keskusteluiden määrä, sairauspoissaolo- ja tapaturmatilastot.
- palkkapolitiikka ja palkkarakenne
- henkilöstöedut kokonaisuus
- kehittämissuunnitelmat, osaamisen johtamisen malli, perehdyttämismalli ja henkilöstön kehittämispanostukset
- dokumentoinnin taso, ohjeet
- toimialakohtaiset lupa-asiat
Kun HR-asiat ovat kunnossa, yrityskaupan toteuttaminen on molemmille osapuolille sujuvampaa. Lisäksi on tärkeää varmistaa, että luovutettava henkilöstötieto on asianmukaisesti suojattu ja ettei henkilökohtaisia tietoja paljastu ilman lupaa, eikä niitä luovuteta ostajalle ennen virallisen kaupanteon tapahtumista.
HR:n rooli ei pääty kauppaan: yrityskaupan jälkeen on keskeistä sitouttaa henkilöstö muutoksiin. Sisäinen viestintä ja tuen tarjoaminen henkilöstölle ja esihenkilöille muutoksen johtamisessa ovat avainasemassa, jotta siirtymä sujuu mutkattomasti ja uudet mahdollisuudet voidaan hyödyntää tehokkaasti.